CZAROWNICA 2

gatunek: familijny/przygodowy/fantasy

produkcja: USA, czas trwania: 118

DZIŚ | 15:45
LAST CHRISTMAS

gatunek: komedia romantyczna

produkcja: USA/Wielka Brytania, czas trwania: 103

DZIŚ | 18:00
LIGHTHOUSE

gatunek: thriller/fantasy

produkcja: USA/Kanada, czas trwania: 110

DZIŚ | 20:15
GWIEZDNE WOJNY: SKYWALKER. ODRODZENIE /2D dub/ premiera

gatunek: science-fiction

produkcja: USA, czas trwania: 142

19.12.2019 | 17:00
GWIEZDNE WOJNY: SKYWALKER. ODRODZENIE /3D napisy/ premiera

gatunek: science-fiction

produkcja: USA, czas trwania: 142

19.12.2019 | 20:00
GWIEZDNE WOJNY: SKYWALKER. ODRODZENIE /3D dub/

gatunek: science-fiction

produkcja: USA, czas trwania: 142

27.12.2019 | 17:00
PORTRET KOBIETY W OGNIU

gatunek: dramat obyczajowy

produkcja: Francja, czas trwania: 119

28.12.2019 | 19:00
GWIEZDNE WOJNY: SKYWALKER. ODRODZENIE /2D napisy/

gatunek: science-fiction

produkcja: USA, czas trwania: 142

03.01.2020 | 20:00
Aktualności
DKF: Do nieba...z Arethą Franklin - dokument Sydneya Pollacka - "Amazing Grace" /5.12.2019/
22.11.2019
DKF: Do nieba...z Arethą Franklin - dokument Sydneya Pollacka -

5 grudnia, godz. 19.00 zapraszamy na ostatnie w 2019 roku spotkanie DKF Maciste. Sezon zakończymy z Arethą Franklin w roli głównej, albowiem obejrzymy jeden z najbardziej poruszających dokumentów muzycznych "Amazing…

Czytaj więcej >

DKF Aktualności

Do nieba...z Arethą Franklin - dokument Sydneya Pollacka - "Amazing Grace".

5.12.2019, godz. 19.00 /czwartek/

 

5 grudnia, godz. 19.00 zapraszamy na ostatnie w 2019 roku spotkanie DKF Maciste. Sezon zakończymy z Arethą Franklin w roli głównej, albowiem obejrzymy jeden z najbardziej poruszających dokumentów muzycznych "Amazing Grace: Aretha Franklin" wyreżyserowany przez Sydneya Pollacka ("Tootsie", "Pożegnanie z Afryką'). Prelekcję przed filmem wygłosi Paweł Korta.


“Maksymalne przeżycie dla ciała I ducha. Niezwykły film!” – Vox

„Jeśli kiedykolwiek mieliśmy do czynienia z aktem filmowego zmartwychwstania – to właśnie w tym filmie” – Washington Post

„Amazing Grace nie tylko zabiera nas do kościoła, ten film zabiera nas do nieba!” – Fresh Fiction

 

Amerykańska Królowa Soul i autorka tekstów, Aretha Franklin, nagrywa album gospel pt. „Amazing Grace”,  na żywo w New Temple Missionary Baptist Church w Los Angeles, podczas dwóch styczniowych nocy w 1972 roku. Śpiewając głównie do afroamerykańskiej publiczności, towarzyszy jej chór wspólnotowy południowej Kalifornii pod dyrekcją Aleksandra Hamiltona. James Cleveland występuje wraz z Arethą i akompaniuje jej na fortepianie. Podczas drugiej nocnej sesji, na widowni zagościli Mick Jagger i Charlie Watts , ktorzy kończyli właśnie w LA swój album Exile on Main St. Krytyk muzyczny Jordan Hoffman uważa, że ​​zmiany w utworach z tej płyty, takich jak „Shine a Light” i „Let It Loose” zostały bezpośrednio zainspirowane wizytą na tym występie. „Amazing Grace” stał się najlepiej sprzedającym się albumem gospel wszechczasów, ugruntował pozycję Arethy Franklin jako niekwestionowanej Królowej Soul oraz stał się przełomowym momentem dla historii muzyki amerykańskiej na tle przemian społecznych w tym kraju na początku lat 70 ubiegłego wieku. Obraz nigdy dotychczas nigdzie nie prezentowany, nazywany Świętym Graalem, można teraz, po 46 latach od powstania, podziwiać, cofając się w czasie i doświadczając wspaniałych muzycznnych wzruszeń, jakich nie dostarczył jak dotąd żaden muzyczny film dokumentalny. Prawdziwy muzyczny skarb!


Nagrody:

2019 / AARP Movies for Grownups Awards
Nominated : Best Documentary

2019 / Black Reel Awards
Nominated : Outstanding Documentary

2019 / Image Awards (NAACP)
Awarded : Outstanding Documentary

2019 / Miami Film Festival
Nominated, Alan Elliott : Best Documentary

2019 / National Society of Film Critics Awards, USA
Awarded : 3rd place, NSFC Award
Awarded : Best Non-Fiction Film

 

Reżyserzy:

Sydney Pollack - amerykański reżyser, potomek imigrantów z Rosji. Absolwent m.in. aktorstwa na Neighbourhood Playhouse. Pollack był reżyserem ponad 21 filmów i programów telewizyjnych. Sam zagrał w ponad 30 filmach a także wyprodukował ponad 44 filmów. Za swoją reżyserię otrzymał w sumie 48 nominacji do Oscara a zdobył aż 11 statuetek ( w tym 7 za "Pożegnanie z Afryką").

Wybrana filmografia:

1969 Czyż nie dobija się koni?
1972 Jeremiah Johnson
1982 Tootsie
1985 Pożegnanie z Afryką
1993 Firma
2005 Tłumaczka

 
Alan Elliott - twórca musicali, reżyser programów telewizyjnych, producent. Współpracował z Warner Bros, Atlantic. Pośród wielu artystów i gwiazd dla których produkował i pisał znajdują się m.in. Phil Collins, Prince, Quincy Jones Miles Davies, En Vogue , Paul Simon, Debbie Gibson,  Tori Amos czy też Jamiroquai. Wyprodukował i przywrócił melomanom  „Amazing Grace” do którego prawa kupił w 2007 r.

------------------
AMAZING GRACE /2018/
5 grudnia /czwartek/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Organizatorzy: DKF Maciste/Kino Regis/Miejski Dom Kultury, MUSICINE, KINO JAZZ
Zrealizowano przy wsparciu PISF

 


"I młodzi pozostaną" - nowatorski dokument wojenny Petera Jacksona.

14.11.2019, godz. 19.00 /czwartek/

 

14  listopada (godz. 19.00) DKF Maciste zaprasza na głośny dokument wojenny -  reżysera "Władcy Pierścieni" i "Hobbita" - "I młodzi pozostaną".
Prelekcję przed filmem wygłosi Maciej Gil.


 "Film ten jest jednym z najbardziej spektakularnych osiągnięć we współczesnym kinie dokumentalnym." / Wiktor Małolepszy, Filmawka /

"Nowozelandczyk stworzył coś absolutnie unikatowego - nie kolejny martwy dokument historyczny, ale tętniącą życiem, uniwersalną opowieść o ciężkim, naznaczonym piętnem śmierci losie żołnierza." / Jan Brzozowski, Film.org.pl /

 

 

"Poruszająca i wciągająca lekcja historii" / Dominik Jedliński, Onet /


W latach 1914–1918 wybuchł konflikt na skalę światową, który zmienił bieg historii. Ludzie, którzy byli jego naocznymi świadkami, nie żyli w bezgłośnym, czarno-białym świecie. Przenieś się w czasie, aby przeżyć te wydarzenia wraz z ich uczestnikami. Nagrodzony Oscarem twórca filmowy Peter Jackson (trylogia Władca Pierścieni, trylogia Hobbit) przedstawia przełomowy dokument I MŁODZI POZOSTANĄ, prezentowany w setną rocznicę zakończenia I wojny światowej.

 

Jackson wykorzystał najnowocześniejsze techniki rekonstrukcji i koloryzacji oraz technologie 3D, aby odrestaurować stuletnie materiały filmowe, które starannie wyselekcjonował spośród setek godzin oryginalnych nagrań pochodzących z okresu I wojny światowej, przechowywanych w archiwach Imperial War Museum (IWM). Dzięki temu powstało niezwykle pasjonujące, poruszające i autentyczne widowisko kinowe. Narratorami filmu są wyłącznie weterani I wojny światowej wybrani z ponad 600 godzin archiwalnych materiałów BBC i IWM z wywiadami, które złożyły się na porywający dokument The War to End All Wars z udziałem żołnierzy biorących udział w walkach.W wyniku rekonstrukcji oryginalnych nagrań do niewidzianego nigdy wcześniej poziomu ludzki wymiar I wojny światowej wyłania się z odmętów historii w doskonałej jakości. Jackson ukazuje codzienne życie żołnierzy i ich wojenną rzeczywistość na linii frontu — podejście do konfliktu, poczucie koleżeństwa i potrzebę zachowania pogody ducha pośród okrucieństw wojny, codzienne funkcjonowanie w okopach oraz zajęcia, jakim oddawali się w czasie wolnym. Dzięki wykorzystaniu nowatorskich technik przekształcania nagrań zrealizowanych sto lat temu w materiał filmowy, który mógłby zostać nakręcony współcześnie, Jackson wspomina pokolenie na zawsze napiętnowane globalną wojną, jednocześnie oddając mu hołd.

 

------------------
I MŁODZI POZOSTANĄ /2018/
14 listopada /czwartek/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF

 


Spotkanie z himalaistą Dariuszem Załuskim i film "Ostatnia góra".

30.10.2019, godz. 19.00 /środa/

 

DKF Maciste zaprasza w dniu 30 października (środa!) na spotkanie z wybitnym himalaistą, zdobywcą pięciu ośmiotysięczników i jednocześnie reżyserem filmu  "Ostatnia góra" - Dariuszem Załuskim. Akcja "Ostatniej góry" rozgrywa się podczas zimowej wyprawy na K2, którą przerywa tragedia rozgrywająca się na niedalekiej Nanga Parbat. W wyniku brawurowej akcji Adamowi Bieleckiemu i Denisowi Urubko udaje się uratować Elisabeth Revol. Jej partner Tomasz Mackiewicz zostaje pod szczytem Nanga Parbat na zawsze...

 

 

 

Program spotkania:
- film "Ostatnia góra", godz. 19.00 (bilety 10 zł i 5 zł)
- spotkanie z Dariuszem Załuskim, godz. 20.30 (wstęp wolny)

Ilość miejsc ograniczona !

Zdecydowanie jest to jeden z najwybitniejszych filmów nagranych kiedykolwiek na tak dużej wysokości. / Daniel Jaszcz, danieljaszcz.blog /

Wykracza poza stereotypowy film górski dostępny tylko nielicznym pasjonatom. Na całe szczęście nie popada w banały odwiecznego konfliktu człowieka i natury. Załuski skupia się przede wszystkim na zespole ludzkim jako takim, koncentrując się na analizie procesów dekompozycji, jakie w nim zachodzą. / Michał Mielnik, Głos Kultury /

 

O filmie:
Akcja filmu rozgrywa się podczas zimowej wyprawy na K2, drugą górę świata. Grupa kilkunastu wspinaczy, pod kierownictwem Krzysztofa Wielickiego, próbuje dokonać historycznego wejścia na szczyt. Mozolnie, w skrajnie trudnych warunkach kolejne zespoły przygotowują drogę rozwieszając liny i docierają do kolejnych obozów. Tę wyprawową rutynę przerywa tragedia rozgrywająca się na niedalekiej Nanga Parbat. W wyniku brawurowej akcji Adamowi Bieleckiemu i Denisowi Urubko udaje się uratować Elisabeth Revol. Jej partner Tomasz Mackiewicz zostaje pod szczytem Nanga Parbat na zawsze. Ratownicy wracają pod K2 i wznawiają wspinaczkę.
Upływający czas oraz piętrzące się trudności uwidaczniają różnice charakterów w obrębie odizolowanej fizycznie od świata grupy. Dodatkowe napięcie wprowadza ogólna dostępność Internetu oraz niezwykła medialność wyprawy.

 

Dariusz Załuski (reżyser, himalaista)
Dariusz Załuski urodził się 4 sierpnia 1959 roku w Warszawie. Jest polskim alpinistą, himalaistą, taternikiem, a także reżyserem, scenarzystą i fotografem. Zdobył pięć ośmiotysięczników, w tym K2 oraz (dwukrotnie) Mount Everest. Załuski tworzy głównie dokumenty o tematyce górskiej. Jego przygoda z filmem górskim rozpoczęła się w 1997 roku od kręcenia zdjęć na ostatniej wyprawie kierowanej przez Andrzeja Zawadę. Obecnie ma na swoim koncie kilkanaście filmów dokumentujących wyprawy górskie, których bohaterami jest wielu czołowych polskich i zagranicznych himalaistów.

Filmografia:
2019 Ostatnia góra
2015 Lago de los Polacos
2013 Two on K2
2010 Bieg Kukuczki
2008 Moje Camino
2006 Everest. Przesunąć horyzont
2004 Ciao Martina

 

Uczestnicy wyprawy na K2:

 

KRZYSZTOF WIELICKI
Kierownik wyprawy. Jest jednym z najwybitniejszych polskich himalaistów. Jako piąty człowiek na Ziemi zdobył Koronę Himalajów i Karakorum. W lutym 1980 roku wraz z Leszkiem Cichym dokonał pierwszego zimowego wejścia na Mount Everest. Jako pierwszy wszedł także na Broad Peak (samotnie; pierwsze na świecie wejście na ośmiotysięcznik w ciągu doby), Kanczedzongę (z Jerzym Kukuczką) oraz Lhotse (samotnie). Od 2002 roku zajmuje się kierowaniem zimowymi wyprawami, pierwszą była wyprawa na K2. W 2007 roku próbował zdobyć Nanga Parbat. W 2013 roku był kierownikiem ekspedycji na Broad Peak. W 2018 r. kierował kolejną próbą pierwszego zimowego wejścia na K2.
Za swoje zasługi dla polskiego taternictwa i alpinizmu został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2018 roku otrzymał prestiżową Nagrodę Księżnej Asturii, zwaną Hiszpańskim Noblem za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sportu. Nagroda jest przyznawana od 1987 roku. Odebrali ją m.in. Siergiej Bubka, Rafael Nadal czy Iker Casillas.

 

JANUSZ GOŁĄB
Kierownik sportowy wyprawy. Alpinista i himalaista, wspina się od 1985 roku. Pierwszy zimowy zdobywca ośmiotysięcznika Gaszerbrum I (2012, wraz z Adamem Bieleckim). W 2014 roku w lipcu zdobył K2. Członek legendarnego tzw. „Wunder team”, który na przełomie wieków dokonał serii najznakomitszych wspinaczek o charakterze alpejskim w historii polskiego alpinizmu, jak np. zimowe przejścia ściany Troll Wall w Norwegii, Grandes Jorasses w masywie Mont Blanc, Eiger w Alpach. Na jego koncie nie brakuje też ekstremalnych wspinaczek na Alasce i Grenlandii. 25 kwietnia 2015 prezydent RP Bronisław Komorowski odznaczył Janusza Gołąba Złotym Krzyżem Zasługi „za zasługi dla rozwoju sportów wysokogórskich, za promowanie imienia Polski w świecie”.

 

PIOTR SNOPCZYŃSKI
Kierownik bazy. Jest alpinistą, himalaistą, brał udział w wielu wyprawach na szczyty ośmiotysięczne, w tym w ekspedycjach Andrzeja Zawady. W latach 1998-2002 był wiceprezesem Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Latem 2014 r. wziął udział w narodowej wyprawie na K2, zorganizowanej przez Polski Związek Alpinizmu w ramach programu „Polskie Himalaje”. W górach wysokich był na ponad 20 wyprawach, w tym trzech zimowych

 

ADAM BIELECKI
Taternik, alpinista, himalaista. W 2000 roku w wieku 17 lat jako najmłodszy na świecie dokonał samotnego wejścia w stylu alpejskim na Chan Tengri (7010 m n.p.m.). Jesienią 2011 roku zdobył piąty szczyt świata Makalu 8463 m bez użycia tlenu. Autor blisko 100 wejść wspinaczkowych w Tatrach i Alpach zarówno latem jak i zimą. Lider kilkudziesięciu wypraw w góry Azji, Afryki, Europy i obu Ameryk. Jako pierwszy zdobył zimą Gaszerbrum I (2012, z Januszem Gołąbem) oraz Broad Peak (2013 z Arturem Małkiem, Maciejem Berbeką i Tomaszem Kowalskim). W 2019 roku otrzymał Nagrodę David'a A. Sowels'a przyznaną przez American Alpine Club za akcję ratunkową na Nanga Parbat zimą 2018, wraz z Denisem Urubko, Piotrem Tomalą i Jarosławem Botorem.

 

MACIEJ BEDREJCZUK
Taternik, alpinista, wspinacz sportowy, ekiper. Wspinał się w Alpach na północnych ścianach Grandes Jorasses, Materhorn, Eiger. Pokonał w Gruzji w stylu alpejskim trudne drogi na zachodniej ścianie Uszby i północnej Czatyn Tau. Uczestnik eksploracyjnej wyprawy do doliny Lachit w Karakorum gdzie wytyczył 2 nowe drogi na dziewiczych ścianach szczytów sześciotysięcznych.

 

JAROSŁAW BOTOR
Wspinacz, ratownik medyczny, fotograf i filmowiec wypraw W swojej karierze alpinisty wspiął się, między innymi, na Alpamayo, Ama Dablam, Artensoraju, Pisco, Aconcaguę, Ojos del Salado, Elbrus, Denali, Mount Blanc, Monte Rosa, Matterhorn. Zorganizował kilkanaście wypraw w Andy, Himalaje, Kaukaz i góry Alaski.

 

MAREK CHMIELARSKI
Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, instruktor i pracownik wysokościowy. Wszedł na Gaszerbrum II, Broad Peak i Ama Dablam. Ma na koncie liczne przejścia w Tatrach, Alpach i Dolomitach, brał udział w wyprawach w Himalaje, jeździł także w inne górskie i skalne rejony świata, m.in. Afryki, Australii, Nowej Zelandii i Ameryki Północnej. Za udział w akcji ratowania Tajwańczyka na wysokości 7300m podczas wyprawy na Broad Peak otrzymał Dyplom Fair Play PKOl.

 

RAFAŁ FRONIA
Uczestnik wielu wypraw w góry najwyższe w tym zimowej wyprawy na Broad Peak 2010/2011, oraz innych m.in. na Nanga Parbat, Dhaulagiri, Pik Lenina i Baruntse. Wszedł na Gasherbruma II. Kartograf, wieloletni zawodnik w biegach górskich, były członek kadry Polski w Biegu na Orientację.

 

MARCIN KACZKAN
Alpinista i himalaista. W 2002 dokonał drugiego polskiego wejścia na Szczyt Zwycięstwa. Jako trzeci Polak otrzymał w 2008 roku tytuł Śnieżnej Pantery przyznawany za zdobycie pięciu siedmiotysięczników byłego ZSRR. W 2010 zdobył samotnie ośmiotysięcznik Nanga Parbat. Uczestnik zimowe wyprawy na K2 2002/2003, gdzie wraz z Piotrem Morawskim i Denisem Urubko osiągnął zimowy rekord wysokości na K2 - 7650 m. Uczestniczył również w zimowej wyprawie na Broad Peak w 2010 roku oraz letniej wyprawie na K2 w 2012. W 2013 brał udział w letniej wyprawie na Gaszerbrum I, podczas której zginął Artur Hajzer.

 

ARTUR MAŁEK
Organizator i uczestnik kilkudziesięciu wypraw m.in. w Alpy, Andy, Himalaje oraz góry Afryki. Pierwszy z zimowych zdobywców Broad Peak. Doświadczony taternik. Ma na swoim koncie zimowe wspinaczki zarówno na Kazalnicy Mięguszowieckiej jak i na Alpa Mayo 5947 m. Jesienią 2012 podczas wyprawy PZA na Lhotse osiągnął wysokość 8000 m. W 2013 roku dokonał pierwszego zimowego wejścia na ośmiotysięcznik Broad Peak w Karakorum.

 

PIOTR TOMALA
Organizator i lider kilkunastu wypraw w Alpy, Andy, góry Alaski i Himalaje. Wszedł na Mt. McKinley, Aconcangua, Huascaran, Pisco, Alpamayo, Ama Dablam, Island Peak, Cho Oyu, Broad Peak. Latem 2016 roku uczestniczył w polskiej wyprawie na K2 z Jarosławem Botorem, Pawłem Michalskim i Markiem Chmielarskim, która ostatecznie nie zdobyła szczytu. Od 22 maja 2018 jest szefem programu Polski Himalaizm Zimowy 2016–2020 im. Artura Hajzera

 

DENIS URUBKO
Rosyjski himalaista i instruktor wspinaczki, były żołnierz armii Kazachstanu, zdobywca Korony Himalajów i Karakorum. Piętnasty człowiek w historii, który zdobył wszystkie 14 ośmiotysięczników świata – tzw. Koronę Himalajów i jako ósmym na świecie, dokonał tego bez użycia butli tlenowych. Łącznie wykonał 21 wejść na ośmiotysięczniki. Oprócz tego zdobył 10 szczytów siedmiotysięcznych i ma w swoim dorobku 34 wejścia solowe. Do jego największych osiągnięć należą pierwsze wejścia zimowe na dwa ośmiotysięczniki: Makalu 9 lutego 2009 oraz Gaszerbrum II 2 lutego 2011. Od 2015 roku posiada obywatelstwo polskie.

 

 

 

------------------
OSTATNIA GÓRA /2019/ i spotkanie z DARIUSZEM ZAŁUSKIM
30 października /środa/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF

 


"Pavarotti w DKF Maciste"

24.10.2019, godz. 19.00 /czwartek/

 

24 października (godz. 19.00) DKF Maciste zaprasza na niezwykle poruszającą historię ukochanego śpiewaka operowego wszech czasów - Luciano Pavarottiego. Film w reż. Rona Howarda - laureata Oscara za "Piękny umysł" (2001) przypadnie do gustu nie tylko miłośnikom, śpiewu operowego, ale też wszystkim wielbicielom kina biograficznego. Prelekcję przed filmem wygłosi dr Barbara Szczekała.

Niektórzy mają talent do śpiewu operowego. Luciano Pavarotti był operą. /Bono/


Oglądając "Pavarottiego" podziwiałam przede wszystkim tego dobrego i wspaniałego człowieka o bujnej osobowości - króla życia, który potrafił kochać ludzi, zachowując przy tym coś z naiwności dziecka. Ron Howard wspaniale to uchwycił.  / Barbara Lekarczyk-Cisek, KulturalneIngrediencje /

 

Pavarotti: prawdziwa gwiazda rocka w operowych wydaniu, nieziemski głos, wspaniały człowiek, legenda. Tylko on mógł nakłonić lady Dianę do tego, by słuchała go moknąc w deszczu, tylko on jeździł po świecie z własnym jedzeniem, wiadomo - Włoch!


Film zawiera nagrania niezapomnianych występów, w tym fragmenty z koncertu Trzech Tenorów oraz nigdy wcześniej niepublikowane materiały archiwalne i wypowiedzi najbliższych, w tym drugiej żony Pavarottiego - Nicoletty, a także Jose Carrerasa, Placido Domingo i frontmana U2 Bono.
W filmie Pavarotti obsypana nagrodami ekipa, stojąca za sukcesem dokumentu The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years, wzięła na warsztat inny fenomen ze świata muzyki. Jest to dogłębny i szczery portret życia, kariery i dziedzictwa pozostawionego przez ikonę sceny muzycznej. Pavarotti był nazywany „tenorem zwykłych ludzi”, ponieważ łączył w sobie osobowość, geniusza i celebrytę, i wykorzystywał swoje talenty, aby szerzyć dobrą nowinę, że opera może być rozrywką dającą radość wszystkim miłośnikom muzyki. Dzięki sile swojego talentu, Pavarotti zawładnął wielkimi scenami na całym świecie i podbił serca słuchaczy z najodleglejszych zakątków globu. W filmie zostały wykorzystane nieliczne wywiady z jego rodziną i współpracownikami i nigdy wcześniej nie publikowane materiały filmowe.


Reżyserem filmu, który stanowi portret niezwykłego człowieka i giganta opery jest zdobywca Nagrody Akademii – Ron Howard (m.in. Han Solo: Gwiezdne wojny - historie, The Beatles: Eight Days a Week - The Touring Years, Wyścig, Anioły i demony, Kod da Vinci, Piękny umysł, Willow)

 

Pavarotti był obdarzony jednym z najbardziej epickich głosów w historii ludzkości, był pełen ekspresji, jednak w filmie Rona Howarda wspaniały Luciano Pavarotti jest pokazany takim, jakim go jeszcze nie widzieliście: to przejmująco intymne spojrzenie odkrywające, co kryło się za cudownością jego muzyki i stanowiło o jego charyzmie. Dokument pokazuje z czym się borykał, jakie miał poczucie humoru, z czym wiązał nadzieję. Nawiązując do uniwersalnych tematów, które sprawiają, że opera nawet w XXI wieku ma rację bytu – do miłości, namiętności, radości, rodziny, straty, ryzyka, piękna – film opowiada historię człowieka, który odkrywa, walczy, aż w końcu ujarzmia przytłaczający ogrom swojego talentu.
Głos Pavarottiego mówi sam za siebie. Howard podejmuje jednak wysiłek dotarcia do prawdy o człowieku, chce odkryć tą fascynującą postać pełną kontrastów – Pavarotti łączył w sobie z jednej strony niemal dziecięcą lekkość, a z drugiej strony głęboką duchowość. Nie wypierał się swojego chłopskiego pochodzenia, jednak miał ten nieuchwytny dar, który pozwala niektórym osiągnąć granice ludzkich możliwości.
Pavarotti to trzeci z serii dokumentów w reżyserii Howarda, w których podejmuje on temat wielkich gwiazd muzyki – wcześniej powstał obsypany nagrodami film The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years, a następnie Made In America, w którym zaglądamy za kulisy jedynego w swoim rodzaju festiwalu stworzonego przez Jay-Z.


Howard spotkał Pavarottiego dawno temu i uległ jego czarowi. Któż nie poddałby się urokowi tego geniusza, który wywalczył dla siebie wyjątkową pozycję odpowiadającą statusowi gwiazdy rocka wśród śpiewaków operowych, tego giganta, który przybliżył do siebie kulturę wysoką i popkulturę, jakby granice między tymi dwoma były tylko umowne? Howard nie był nigdy ekspertem w dziedzinie muzyki operowej. I właśnie dlatego tak go zaintrygował ten temat.
Kiedy Nigel Sinclair z którym Howard współpracował wcześniej przy filmie  The Beatles: Eight Days a Week and Rush wspomniał, że Decca Records poszukuje reżysera, który podjąłby się przeniesienia historii życia i twórczości Pavarottiego na ekran w pełnometrażowym dokumencie, Howard poczuł impuls, żeby zgłębić jego historię. Kiedy zaczął studiować temat, odkrył, że to niezwykle ekscytujące zanurzyć się w świecie Pavarottiego jako laik, osoba niewiele wiedząca o operze, czyli jako typ odbiorcy, do którego Pavarotti tak bardzo chciał dotrzeć.


------------------
PAVAROTTI /2019/
24 października /czwartek/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF

 


„Obywatel Miłość”, czyli nieznana historia Anny i Grzegorza Ciechowskich.

10.10.2019, godz. 19.00 /czwartek/

10 października na godz. 19.00 DKF "Maciste" zaprasza na pokaz dokumentu w reżyserii Wojciecha Skrobiszewskiego "Obywatel miłość".

Po wieloletnim milczeniu Anna (żona Grzegorza Ciechowskiego) opowiada  historię miłości i życia z liderem legendarnej Republiki. Powstał bardzo osobisty i emocjonalny obraz o wielkim uczuciu, które narodziło się i trwało na przekór przeciwnościom. Film jest też swego rodzaju mapą do lepszego zrozumienia twórczości artysty. Opowiada o kulisach i powodach powstawania wielu piosenek.
Nigdy niepublikowane materiały archiwalne wykorzystane w filmie pokazują artystę w nieznanym dotąd świetle. Widzimy Grzegorza jako głowę rodziny, ojca i męża. Wreszcie dzięki tej opowieści możemy lepiej zrozumieć jego życiowe wybory.

 

Film “Obywatel miłość” jest brakującym elementem w wielkiej układance z napisem "Republika i Ciechowski". Anna była żoną Grzegorza Ciechowskiego, a ich związek zaczął się kiedy ona miała 19 lat, on 31.
Po przedwczesnej śmierci artysty, który zmarł w 2001 roku w wieku zaledwie 44 lat, została jedyną spadkobierczynią jego dorobku. Do dziś „sprawy republikańskie” są obiektem niekończących się wojen. Anna znalazła się pośrodku, atakowana bezpardonowo i bezlitośnie. Konsekwentnie milczała.
W 2018 roku zdecydowała się stanąć przed kamerą, którą trzymał jej obecny mąż Wojciech Skrobiszewski. Film jest amatorskim debiutem reżyserskim, nie miał budżetu, profesjonalnych sprzętów i wielkiej ekipy, ale od początku miał w sobie Miłość.

 

Opowieść Anny odkrywa nieznaną część historii Grzegorza Ciechowskiego  i to nie jako muzyka, ale jako człowieka poszukującego zwykłego, domowego ciepła. Człowieka, który nie zawahał się zapłacić za nie dużej ceny. Ale podobną, a może wyższą cenę, zapłaciła Anna.
Oglądając film, patrzcie na "Obywatela" jako emocjonalną historię miłości mężczyzny i kobiety nakręconą po prawie dwóch dekadach przez innego mężczyznę, kochającego tę samą kobietę.

 

Prelekcję przed spotkaniem wygłosi dr Maciej Stroiński.

 

------------------
OBYWATEL MIŁOŚĆ /2018/
10 października /czwartek/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF


Tegoroczny laureat "Złotej Palmy" w Cannes - "Parasite" w DKF Maciste.

26.09.2019, godz 19.00 /czwartek/

DKF Maciste zaprasza (26 września, godz. 19.00) na nagrodzony "Złotą Palmą" w Cannes film "Parasite" koreańskiego reżysera - Bong Joon-hona.
"Absolutny wizjoner! Nikt inny nie kręci tak dobrych filmów rozrywkowych jak on" - mówi o reżyserze „Parasite” Quentin Tarantino, jeden z jego największych fanów. Potwierdził te słowa tegoroczny Festiwal w Cannes, gdzie w walce o Złotą Palmę „Parasite” Bong Joon-ho pokonał „Pewnego razu… w Hollywood”, oczarowując jury, światową krytykę i publiczność.

 

Przed filmem prelekcję przeprowadzi dr Barbara Szczekała.

 

 

„Parasite” to mistrzowska i trzymająca w napięciu opowieść, w której czworo ludzi bez przyszłości wpada na pomysł przekrętu doskonałego. Kierowca bez pracy, gospodyni bez domu, student bez kasy i dziewczyna bez perspektyw wspólnie stworzą perfekcyjny plan: jak w najkrótszym czasie stać się kimś i zająć miejsce bogaczy. W świecie, w którym liczy się tylko wydajność i sukces, przechytrzą system i zawalczą o siebie. Nawet, jeśli będzie to wymagało przekroczenia cienkiej granicy między tym, co jeszcze dozwolone, a tym, co absolutnie zabronione. Bong Joon-ho pokazuje, że prawie każdy marzy o lepszym życiu, awansie i szansie na sukces. Ale tylko niektórzy – dzięki nieposkromionej wyobraźni i braku skrupułów – są w stanie po to wszystko sięgnąć.

„Parasite” to pełen dzikiego humoru i nieoczekiwanych zwrotów akcji thriller o ludziach, którzy nigdy nie mieli się spotkać – biednych i bogatych, tych naprawdę uprzywilejowanych i tych zepchniętych do rynsztoków. Nowy film twórcy przebojów „Okja” i „Snowpiercer: Arka przyszłości” to wielki hit światowego kina i prawdziwy filmowy rollercoaster.

 

Dlaczego warto obejrzec ten film?

1. Laureat Złotej Palmy 72. MFF w Cannes, najbardziej szalony zdobywca tej
nagrody od czasów „Pulp Fiction”
2. 100% pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes, najwyżej oceniany film festiwalu w Cannes, ale też festiwalu Nowe Horyzonty
3. Nowe dzieło uwielbianego przez fanów (wśród jego miłośników jest nawet Quentin Tarantino) koreańskiego mistrza, twórcy m.in. filmów „Zagadka zbrodni”, „The Host: Potwór”, „Snowpiercer: Arka przyszłości” czy „Okja”
4. Nowy gatunek – połączenie tragikomedii i farsy, thrillera i horroru
5. Produkcja owiana tajemnicą – reżyser poprosił o niezdradzanie szczegółów fabuły (akcja #dontspoilParasite)
6. Hit światowego boxoffice’u – 10 milionów widzów w Korei Południowej i ponad milion we Francji

 

 Fabuła filmu „Parasite” nie jest oparta wyłącznie na jednym wielkim twiście. Jego konstrukcja zdecydowanie różni się od pewnego hollywoodzkiego filmu, przy oglądaniu którego okrzyk „Bruce Willis jest duchem!“ może odebrać widzom główny element zaskoczenia i przyjemność oglądania filmu.

Niemniej uważam, że marzeniem każdego filmowca jest wprawiać widownię w osłupienie i zapierać jej dech w piersiach na każdym zakręcie historii. Chcemy was zaskoczyć i całkowicie wciągnąć w nasz filmowy świat.

W związku z tym mam do Was ogromną prośbę.

Gdy będziecie pisać recenzję „Parasite” lub dzielić się wrażeniami z kimś, kto filmu jeszcze nie obejrzał, proszę – zachowajcie dla siebie szczegóły fabuły od momentu, gdy brat z siostrą zaczynają pracę w domu bogaczy. Czyli dokładnie tyle, ile pokazaliśmy w zwiastunie. Powstrzymując się od spoilerów, zrobicie ogromny prezent widzom, ale również całej ekipie, która stoi za tym filmem.

Kłaniam się w pas i proszę – nie zepsujcie „Parasite”.

Dziękuję,
Bong Joon-ho

 

------------------
PARASITE /2019/
26 września /czwartek/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF


Jak rodzi się zło - dokument "O ojcach i synach" w DKF Maciste.

13.06.2019, godz 19.30 /czwartek/

 

DKF Maciste zaprasza w dniu 13.06.2019 (godz. 19.00)  na ostatnie przed wakacyjną przerwą spotkanie klubowe. Tym razem obejrzymy nominowany do Oscara dokument Talala Derkiego "O ojcach i synach". Prelekcję przed filmem przeprowadzi dr Barbara Szczekała.

Jak wygląda z bliska życiedżihadystów? Po filmie „Powrót do Homs”, który pokazywał radykalizację buntu przeciwko dyktaturze al-Assada, reżyser ponownie odwiedził rodzinny kraj. Udało mu się zdobyć zaufanie rodziny islamskiego fundamentalisty, z którą spędził ponad dwa lata, filmując domową codzienność i walkę z wrogiem. W cieniu toczącej się wojny dorasta najmłodsze pokolenie bojowników dżihadu – pozbawione dzieciństwa, poddawane praniu mózgów i morderczym treningom. /krakowfilmfestival.pl/

 

Bardzo to gorzka lekcja dzisiejszego świata i film, po którym trudno spokojnie zasnąć. (Dagmara Romanowska, Interia, 10/10)

 

Wstrząsający obraz kochającej się rodziny zdominowanej przez chorą ideologię. Zmusza do myślenia nad tym, w którym momencie rodzi się zło. (Marta Ossowska, Okiem Krytyka, 9/10)

 

Najpierw był dokument „Powrót do Homs” – wstrząsający raport z oblężonego miasta, w którym młodzi partyzanci walczą z reżymem Baszszara al-Asada. Ten romantyczny obraz miał jednak swoją skazę: pokazywał, jak powodowani desperacją żarliwi idealiści coraz bardziej radykalizują się, skręcając w stronę fundamentalizmu religijnego.
Pochodzący z Syrii reżyser Talal Derki postanowił zgłębić ten temat i stworzyć psychologiczny portret kogoś, kto stał się islamskim ekstremistą. Najbardziej interesowały go emocje i motywacje tych, którzy całe swoje życie podporządkowują surowym religijnym zasadom. I którzy gotowi są w imię tych zasad zabijać innych ludzi.
Abu Osama jest dżihadystą specjalizującym się w podkładaniu min i samochodowych zamachach bombowych. Przez ponad dwa i pół roku reżyser Talal Derki mieszkał z nim i jego rodziną w małej wiosce gdzieś w północnej Syrii, filmując z bliska ich codzienne życie. Był świadkiem, jak kochający ojciec przygotowuje swoich synów, trzynastoletniego Osamę i dwunastoletniego Aymana, do walki zbrojnej, której celem jest ustanowienie w Syrii islamskiego kalifatu.
Twórcy filmu udała się rzecz wyjątkowa: sam będąc niewierzącym, zdobył zaufanie islamskich radykałów. Wiele jednak ryzykował. Przede wszystkim, przystępując do realizacji filmu, musiał zmienić tożsamość i zadbać o swój medialny wizerunek, by uwiarygodnić się w roli religijnego ekstremisty. Pomógł mu w tym nakręcony wcześniej film „Powrót do Homs”, który jego gospodarze przyjęli z aprobatą.
Opowiadając o utraconym dzieciństwie i zagrożeniach płynących z fanatyzmu religijnego, Derki uważa, że to właśnie dziecięca perspektywa pozwoli widzom lepiej zrozumieć toczący się w Syrii dramat. Film „O ojcach i synach” jest także pytaniem o przyszłość zniszczonego wojną kraju i podzielonego społeczeństwa. Szczególnie bolesne staje się dla reżysera pytanie o przyszłe losy tych wszystkich Syryjczyków, którzy – podobnie jak on i jego bliscy – musieli ten kraj opuścić.

 

KIM JEST A BU OSAMA
Bohater filmu Talala Derkiego należy do syryjskiej siatki Al Kaidy zwanej Dżabhat an‑Nusra, czyli Front Obrony Ludności Lewantu. Powstał on w 2011 roku podczas wojny domowej w Syrii. Jego członkowie rekrutowali się przede wszystkim spośród konserwatywnych mieszkańców terenów wiejskich, będąc w opozycji wobec dyktatury prezydenta al‑Asada. Ugrupowanie zasilane było także przez dżihadystów napływających spoza granic kraju (to między innymi dlatego przybyły z emigracji Talal Derki zdołał wkupić się w łaski islamistów). Główna działalność grupy polegała na przeprowadzaniu zamachów terrorystycznych. Wierni islamowi salafickiemu, czyli radykalnej odmianie sunnizmu głoszącej powrót do religijnych korzeni, bojownicy an‑Nusry postulowali stworzenie na terenie Syrii państwa wyznaniowego opartego na szariacie. Abu Osama ma ośmiu synów – kilku z nich nadał imiona na cześć męczenników dżihadu.

 

SYLWETKA TWÓRCY
Talal Derki jest reżyserem, scenarzystą i producentem. Urodził się w 1977 roku w Damaszku w rodzinie syryjskich Kurdów. Po ukończeniu studiów filmowych w Atenach pracował jako asystent reżysera oraz twórca filmów i programów telewizyjnych dla arabskich stacji. Był też operatorem kamery w CNN i Thomson Reuters. Mając na koncie kilka filmów krótkometrażowych, zadebiutował w 2013 roku pełnometrażowym dokumentem Powrot do Homs, kręconym w ekstremalnych warunkach, z udziałem broniących miasta rewolucjonistów. Film doczekał się ponad dwudziestu nagród, m.in. na festiwalu IDFA w Amsterdamie, na Sundance, w Zagrzebiu oraz na Krakowskim Festiwalu Filmowym, gdzie w 2014 roku był filmem otwarcia i otrzymał nagrodę Srebrnego Rogu. O ojcach i synach, dokument o „dzieciach kalifatu”, okazał się jeszcze większym sukcesem. Obok licznych
nagród otrzymał nominację do Oscara w kategorii pełnometrażowego dokumentu. Wraz z żoną Hebą Khaled, która również zajmuje się filmem, Derki od 2014 roku przebywa na uchodźctwie w Berlinie.

 

FILMOGRAFIA:
2003 – Hello Damascus, goodbye Damascus
2005 – A Whole Line of Trees
2010 – Hero of All Seas
2013 – Powrot do Homs (Return to Homs)
2016 – Ode to Lesvos
2017 – O ojcach i synach (Of Fathers and Sons)

 

NAJWAŻNIEJSZE NAGRODY
• Nominacja do Oscara 2019
• Wielka Nagroda Jury, Sundance 2018
• Złoty Róg, Krakowski Festiwal Filmowy 2018
• Movies That Matter Award, ZagrebDox 2018
• Nagroda Publiczności, Tesaloniki Documentary Film Festival 2018
• Center for Documentary Studies Filmmaker Award, Special Jury Mention,
Full Frame Documentary Film Festival 2018
• Best Arab Film, Silver Star, El Gouna International Film Festival 2018
• Fritz‑Gerlich‑Preis, Munich Film Festival 2018

 

------------------
O OJCACH I SYNACH /2017/
13 czerwca /czwartek/ 2019, godz. 19.30
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF


O dojrzewaniu i odpowiedzialności - poruszający dokument "Jutro albo pojutrze" w DKF Maciste.

9.05.2019, godz 19.00 /czwartek/

 

9 maja o godz. 19.00 DKF Maciste zaprasza na wielokrotnie nagradzany (m.in. nominacja do Oscara) dokument pt. "Jutro albo pojutrze" (reż. Bing Liu). Prelekcję przed filmem wygłosi dr Maciej Stroiński.


„Jutro albo pojutrze” powstawał spontanicznie jako czysta rejestracja codzienności zaprzyjaźnionych ze sobą deskorolkarzy, ale efektem jest poruszający zapis procesu ich dorastania. Zack zostaje nieoczekiwanie ojcem, a Keire dostaje pierwszą pracę oraz zmaga się z problemem rasowej tożsamości i śmiercią ojca. Bing prowadzi długie rozmowy z matką, która jako chińska emigrantka po traumatycznym małżeństwie nie może się odnaleźć w amerykańskim społeczeństwie. „Jutro albo pojutrze” jest intymnym i szczerym spojrzeniem młodego mężczyzny na proces dorastania i radzenia sobie z nieokiełznaną młodością.


"Jest kinem dokumentalnym najwyższej klasy. Pokazującym, że z pozornie prostego, rozrywkowego tematu może powstać dzieło doskonale ilustrujące społeczne problemy" /Marta Ossowska, Okiem Krytyka/


"Najlepsze dokumenty nie tylko opowiadają historię i uczą nas czegoś nowego, ale też wywołują podczas oglądania autentyczne emocje. Przyznam się szczerze, że niewiele widziałem takich filmów w życiu – wśród nich wymienić jednak mogę chociażby tak fenomenalne tytuły jak: Twarze, plaże, Koyaanisqatsi, Grizzly Man, Sugar Man albo Miejsce urodzenia. Od paru dni w tym zaszczytnym gronie znajduje się również Jutro albo pojutrze. Debiutanckie dzieło Binga Liu – urodzonego wprost filmowca, który nie musiał wychodzić z kamerą poza własne podwórko, aby opowiedzieć autentyczną i poruszającą historię."  /Jan Brzozowski, Film.org.pl/


„Jutro albo pojutrze” był nominowany do Oscara i znalazł się na liście najlepszych filmów 2018 r. według Baracka Obamy. Przypadł także do gustu widzom 15. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity, gdzie zdobył aż cztery nagrody: Nagrodę Banku Millennium – Grand Prix, Nagrodę Dokumentalną Warszawy (nagroda publiczności), Grand Prix Dolnego Śląska - Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz Bydgoszcz ART.DOC Award.

 

Bing Liu
Reżyser, Producent

W wieku ośmiu lat Bing przeprowadził się z matką z Chin do Alabamy, następnie do Kalifornii, a później do Rockford w Illinois. Umiejętności operatorskie i montażowe doskonalił jako nastolatek, kręcac filmiki ze skejterami. W wieku 19 lat przeniósł się do Chicago. Tam pracował na planach filmowych przy obsłudze statywów i wózków do kamer. W tym samym czasie z wyróżnieniem ukończył studia literackie na Uniwersytecie Illinois. Gdy miał 23 lata, dołączył do Międzynarodowej Gildii Operatorów Filmowych i pracował w pionie operatorskim na planach filmów fabularnych i seriali telewizyjnych. W 2014 r. rozpoczął współpracę z Kartemquin Films, by wspólnie z nimi stworzyć swój pełnometrażowy debiut „Jutro albo pojutrze”. Koproducentami byli POV i IVTS. Bing jest również reżyserem oraz autorem zdjęć odcinków mini-serialu Steve'a Jamesa „America to Me”. W 2017 r. Wziął udział w programie Film Independent Fellow oraz otrzymał stypendium  Garetta Scotta.
------------------
JUTRO ALBO POJUTRZE /2018/
9 maja /czwartek/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF

 


O sile dobra i o przyzwoitości - "Złodziejaszki" Hirokazu Koreedy w DKF Maciste.

11.04.2019, godz 19.00 /czwartek/

 

11 kwietnia o godz. 19.00 odbędzie się kolejne spotkanie w ramach działalności DKF "Maciste". Zobaczymy najnowszy - zwycięski na Festiwalu w Cannes 2018 -  film Hirokazu Koreedy pt. "Złodziejaszki". Przed seansem prelekcję do filmu wygłosi Maciej Gil.

 

Piękny film o prawdziwym rodzinnym szczęściu. Zabawny i wzruszający z zaskakującym zwrotem akcji. „Złodziejaszki” skradły moje serce /Grażyna Torbicka/

 

 

 

„Złodziejaszki” to historia trzypokoleniowej ubogiej rodziny żyjącej na przedmieściach Tokio. Utrzymują się najróżniejszych dorywczych zajęć oraz drobnych kradzieży. I choć ledwo wiążąc koniec z końcem, to gdy jednak pewnego dnia w ich życiu pojawia się bezdomna dziewczynka, bez wahania decydują się zapewnić jej dach nad głową. To początek wydarzeń, ktore odsłonią skrywane tajemnice z rodzinnej przeszłości.

 

Reżyser filmu Hirokazu Kore-eda należy do czółowki wspoółczesnych japońskich twórcow i jest najpopularniejszym przedstawicielem tej kinematografii w Polsce. W ostatnich kilku latach kinowa publiczność miała okazję obcować z jego głośnymi, nagradzanymi obrazami „Po burzy” (2016), „Nasz młodsza siostra” (2015), „Jak ojciec i syn” (2013). Krytycy nazywają go kontynuatorem filmowej tradycji japońskiego mistrza Yasujiro Ozu, jednak sam Koreeda uważa, że bliżej mu do Kena Loacha, ktory podobnie jak on używa kamery do sportretowania społecznych nierówności i absurdów współczesnego świata.

- Świat zmierza w przedziwnym kierunku, nie wiem czy rodzina – w takim tradycyjnym założeniu, zbudowana na dobrowolnym byciu razem, długotrwałej i wielopokoleniowej więzi czy bezinteresownej chęci niesienia pomocy – ma szansę przetrwać. Ten temat wciąż do mnie powraca, bo nie ma jednej recepty na udane życie rodzinne, na trwałe relacje. A tak jak powiedziałem, współczesny świat nie sprzyja inwestowaniu czasu, wiedzy, czy pieniędzy we wspólnotę. Wszyscy stawiają teraz na siebie, liczy się jednostka – nie zbiorowość – mówił w wywiadzie dla "Wprost" po ubiegłorocznym Festiwalu w Cannes.

 

Z tej najważniejszej na świecie filmowej imprezy wrócił ze Złotą Palmą. Choć w Konkursie Głównym konkurował z "Zimną wojną" Pawła Pawlikowskiego, a także z filmami m.in. Spike’a Lee, Matteo Garrone czy Nadine Labaki, tu Jury pod przewodnictwem amerykańskiej aktorki Cate Blanchett jednogłośnie zdecydowało
o uhonorowaniu filmu japońskiego reżysera.

 

Najważniejsze wyróżnienia i nagrody:
Cannes 2018 - Złota Palma dla Najlepszego filmu
Asian Pacific Screen Awards 2018 – Nagroda dla Najlepszego Filmu
Złote Globy 2019 - nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Oscary 2019 - nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Independent Spirit Awards 2019 - nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
BAFTA 2019 - nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Asian Film Awards 2019 – 6 nominacji.
Nagrody Japońskiej Akademii Filmowej 2019 – 12 nominacji.

 

------------------
ZŁODZIEJASZKI /2018/
11 kwietnia /czwartek/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF

 


Pomiędzy Lynchem a von Trierem - "Monument" - najnowszy film Jagody Szelc w DKF Maciste.

28.03.2019, godz 19.00 /czwartek/

 

Dyskusyjny Klub Filmowy Maciste zaprasza 28 -go marca (na godz. 19.00) na film "Monument".  To drugi, oczekiwany przez wielu widzów film Jagody Szelc, autorki "Wieży. Jasnego dnia" – zaskakującego debiutu, który zdobył dwie nagrody na festiwalu w Gdyni, a rok temu okazał się niespodziewanym przebojem kin studyjnych.

Film poprzedzi prelekcja dr Barbary Szczekały.

 

Monument to hipnotyczna i przerażająca opowieść o grupie studentów hotelarstwa, którzy późną nocą przybywają do tajemniczego hotelu, by odbyć w nim praktyki. Szybko okazuje się, że miejsce nie należy do zwyczajnych. Despotyczna menadżerka pozbawia bohaterów imion i zmusza ich do wykonywania niezrozumiałych czynności. Choć studenci orientują się, że coś jest nie tak, nie wiedzą, że w hotelu czas jest względny, a przestrzeń staje się figurą niemożliwą.

Głos prasy:
Jagoda Szelc nie jest reżyserką. To szamanka, która przeprowadza rytuał inicjacji. Studenci stają się artystami, a w Polsce rodzi się zupełnie nowe kino autorskie. O takim filmie nie sposób milczeć. / Aleksandra Pospiszyl, Interia/

„Monument” to film tak wysokiej jakości, że twórcom niejednej polskiej superprodukcji powinno być po prostu wstyd. Jan /Dąbrowski, Film.org.pl/

Jest w tym filmie historia, doskonale zresztą poprowadzona i świetnie przez Szelc opowiedziana, ale reżyserka taktycznie rozbija tę historię, wydobywa z niej bebechy, gluty, doprawia horrorem i humorem. /Łukasz Maciejewski, Onet/

„Monument” zmusza widza do nieustannej harówki interpretacyjnej, ustanawia osobny świat, który widz musi sobie skleić od zera. /Klara Cykorz, Filmweb/

 

Reżyserka:
Jagoda Szelc - urodzona 10 lutego 1984 roku we Wrocławiu, reżyserka i scenarzystka filmowa.
Ukończyła grafikę na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Stypendystka Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach. Zanim stanęła na planie debiutanckiego "Wieża. Jasny dzień", zrealizowała  10 krótkometrażowych etiud fabularnych i dokumentalnych, w których podejmowała bardzo różnorodne tematy i ćwiczyła różne filmowe stylistyki. Najważniejszą spośród swych studenckich etiud zrealizowała w 2013 roku. "Taki pejzaż" opowiadał historie inspirowane prawdziwymi zdarzeniami. Szlec przyglądała się m.in. sytuacji pogorzelca oraz zdradzonej kobiety, by opisać emocje, jakich doświadczają jej bohaterowie.
Pełnometrażowy debiut reżyserski "Wieża. Jasny dzień" w Gdyni zdobył nagrodę dla najlepszego reżyserskiego debiutu, a Szelc otrzymała też nagrodę za najlepszy scenariusz. W 2018 roku jej film został zakwalifikowany na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, a kilka tygodni wcześniej reżyserka otrzymała za niego Paszport Polityki w kategorii film. /na podstawie: https://culture.pl/pl/tworca/jagoda-szelc /

------------------
MONUMENT /2018/
28 marca /czwartek/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF

 


A zanim pojawił się Narcos... "Sny wędrownych ptaków" w DKF Maciste.

28.02.2019, godz 19.00 /czwartek/

 

28 lutego 2019 (godz. 19.00) DKF Maciste zaprasza na najnowszy  film Ciro Guerry i Cristiny Gallego "Sny wędrownych ptaków". Przypomnijmy, że reżyser to autor nominowanego do Oscara obrazu "W objęciach węża", docenionego również w Cannes, czy na  Sundance Film Festival.
Tym razem, obejrzymy opowieść o początkach kolumbijskiego handlu narkotykowego, powiązaną z historią rdzennej społeczności Indian Wayúu.
Przed filmem prelekcja dr Barbary Szczekały.


Plata o plomo, święta zasada porządkująca świat Pabla Escobara, pokutuje w kolumbijskim społeczeństwie znacznie dłużej, niż nam się wydaje. Przekonują o tym Ciro Guerra i Cristina Gallego, przenosząc nas w zdominowany rytuałami świat Indian Wayuu, którego odwieczny porządek burzą dopiero pokusy kapitalizmu. / Magdalena Narewska, FalaKina.pl /


Kolumbia w czasie przełomu lat 60. i 70. Jałowe i wietrzne pustkowie na granicy kraju zamieszkuje lud Indian Wayúu. Podczas plemiennego obrzędu wchodzenia w dorosłość Zaida (Natalia Reyes) wykonuje tradycyjny taniec, którym kusi potencjalnego kandydata na męża - Rapayeta (José Acosta). Jednak Ursula (Carmiña Martínez), stojąca na czele klanu, stawia młodemu Rapayetowi wysoką cenę, jaką ten ma zapłacić za Zaidę. Rapayet szuka sposobu na szybkie zdobycie pieniędzy. Wraz ze swoim wspólnikiem, Moisesem (Jhon Narváez) spotykają amerykańskich hipisów szukających dojścia do dostawców marihuany. Rapayet i Moses sami wcielają się w rolę dealerów, a interes, który ubiją, będzie jedynie początkiem historii…

 

Film o gangsterach i o duchach.
Obraz rodziny – historia grupy silnych, obdarzonych niezwykłą intuicją i siłą charakteru kobiet czekających w domu na impulsywnych, pozbawionych świadomości i lękliwych mężczyzn, gdy ci negocjują, prowadzą rozmowy i są nieustannie nieobecni.
Intuicja i rozum, niewinność i zemsta, słowo i honor - wszystko to łączy się w opowieści o wielkiej tragedii, która może być przekleństwem na wieki.
Potężne tabu, o którym nie wolno nam mówić.
Opowiedziana tylko raz, w intymny, osobisty sposób. Naszym własnym sposobem.
Oto właśnie ta delikatna bryza - wydawało się, że przyszła, by dać nam orzeźwienie. Zmieniła się jednak w niosącą spustoszenie burzę i ukazała nam prawdziwą twarz kapitalizmu w najczystszej postaci.
Oto nasze jayeechi, nasz ptasi śpiew.

/Cristina Gallego i Ciro Guerra/

 

Twórcy:
Ciro Guerra, reżyser
Urodził się w Rio de Oro (Cesar, Kolumbia) w 1981 r. Jego dwa pierwsze filmy pełnometrażowe „Cień przechodnia” (2004 r.) i „Wietrzne podróże” (2009 r.) zostały pokazane na wielu festiwalach, w tym w Cannes (Un Certain Regard), Toronto, San Sebastian, Rotterdamie, Locarno, Tribece, Londynie, Hong Kongu, Kairze, Jerozolimie i Hawanie. Oba filmy trafiły do dystrybucji w kilku krajach i otrzymały ponad 40 nagród na międzynarodowych festiwalach. Wiele z nich jest uważanych za najlepsze kolumbijskie filmy wszechczasów. Jego trzeci pełny metraż, „W objęciach węża”, zdobył pierwszą nagrodę Director’s Forthnight w Cannes w 2015 r. i był pierwszym kolumbijskim filmem z nominacją do Oscara dla Najlepszego Filmu Nieanglojęzycznego.

Cristina Gallego, reżyserka
Urodzona w Bogocie w 1978 r. Ukończyła szkołę filmową oraz marketing i reklamę na Narodowym Uniwersytecie Kolumbii. W 2001 r. wspólnie z Ciro Guerrą założyła firmę Ciudad Lunar i wyprodukowała jego filmy „Cień przechodnia" (San Sebastian, 2004 r.), „Wietrzne podróże” (festiwal w Cannes, konkurs Un Certain Regard, 2009 r.) i „W objęciach węża” (Director’s Fortnight 2015, nominacja do Oscara w 2016 r.). Przy ostatnich dwóch zajmowała się również montażem. Produkowała również filmy takich reżyserów, jak Pedro Aguilera („Moja siostra”, Rotterdam 2017 r.), Abner Benahim („Ruben Blades Is Not My Name”, SXSW 2018 r.) i Annemarie Jacir („Wajib”, Locarno 2017, koproducentka).
Uczy w wielu szkołach filmowych i była zapraszana do Genewy, by wystąpić w ONZ oraz na konferencji TED w Bogocie. „Sny wędrownych ptaków”” to jej debiut reżyserski.


------------------
SNY WĘDROWNYCH PTAKÓW /2018/
28 lutego /czwartek/ 2019, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Zrealizowano przy wsparciu PISF

 


&